Золотої осінньої пори учні першого класу ЗОШ№3 здійснили екскурсію в парк, у гості до дерев.
Діти побачили, що парк прекрасний в усі пори року.
Керівник гуртка «Юні знавці рослин» Макаренко Тетяна Віталіївна познайомила дітей з осіннім явищем природи – листопадом; пояснила, що в природі нічого не відбувається випадково - все взаємопов'язане, виховувала у дітей інтерес до змін, що відбуваються в природі, бережливе ставлення до природи.
Перед екскурсією діти розглядали картини, ілюстрації на осінню тематику, з ними була проведена бесіда, читання, заучування віршів про осінь.
Тетяна Віталіївна сказала:
-Діти, сьогодні ми з вами вирушаємо на прогулянку в парк. Я отримала лист від «дерев» і вони запрошують нас до себе в гості.
Різнобарвний парк,
Різнобарвний сад,
Листопад розпочався!
Почався листопад!
Під ногами у дітей
Листя весело шарудять!
Звернути увагу дітей на красу осені. Запропонувати дітям самим перевірити, як шелестить листя.
Керівник гуртків:
- А ви знаєте, чому листя опадає?
- Чи подобаються вам кольорові листочки?
- Чи любите ви їх збирати? Чому?
- Що ви з ними робите?
- Діти, а завжди так був7ає, що на землі багато листя?
- А влітку так буває?
- А навесні так буває?
- А в яку пору року на землі лежить «килим» із листя?
Керівник гуртків.
Листопад, листопад
Листя жовті летять
Під ногами шарудять
Скоро стане голим парк
Керівник гуртків. Листопад - це коли дерева скидають листя, готуються до зимових холодів. Листочки укриють землю суцільним килимом і захистять коріння дерев від морозів. Земля під опалим листям глибоко не промерзне, під вагою снігу сильно не ущільнитися, збереже повітря, що дуже важливо для різних мешканців ґрунту, які розпушують землю і роблять її родючою. Навесні під опалим листям земля довше зберігає вологу розталого снігу. Опале листя на землі - це не сміття, вони потрібне ґрунту і рослинам, які на ній ростуть.
Гра «Ми осінні листочки»
Ми - листочки, ми - листочки,
Ми - осінні листочки.
Ми на гілочці сиділи,
Вітер дмухнув - полетіли.
(Діти стоять , руки з листочками підняті вгору - розгойдують ними).
Ми літали, ми літали,А потім літати втомилися.
Перестав дути вітерець -
Ми присіли всі в кружок.
(Діти розбігаються в різні сторони, помахуючи листочками - присідають, піднімаючи листочки над головою).
Раптом подув вітер знову,
І листочки швидко здув.
Всі листочки полетіли
І на землю тихо сіли.
(Знову розбігаються, помахуючи листочками, підкидають їх угору, зображуючи листопад).
Керівник гуртків. Діти, зверніть увагу на те, звідки дерева починають жовтіти.
Восени повітря холодне, і тому дерева починають жовтіти з вершини, де вони менш захищені від вітру. Раніше всіх жовтіють береза і липа. І перший лист, який я отримала, був від липи. Давайте підійдемо до неї ближче, зробимо коло навколо дерева і подивимося, яка вона велика. Хто хоче помірятися силою з липою, хто спробує витягнути її з землі? А тепер подумайте і скажіть: що тримає дерево в землі? (коріння).
-А для чого воно потрібне деревам?
Керівник гуртків. Поторкайте кору руками, погладьте її, понюхайте - запам'ятайте, яка вона на дотик, як пахне.
Постійте тихо- тихо і послухайте, як шелестять її гілки.
-А чому вони шелестять?
-А хто знає, що таке вітер? (Вітер - це повітря, який постійно рухається).
-Діти, а ви знаєте, чому навесні до липи люблять прилітати бджоли? (Квіти липи добре пахнут,ь і бджоли летять на цей запах, щоб збирати нектар).
Керівник гуртків. Діти, під деревом вже багато опалого листя, візьміть його в руки, розгляньте уважно, погладьте листок рукою, розкажіть, як забарвила листок осінь. (Розповіді дітей).
Настала пора нам попрощатися з липою, тому що нас чекає до себе в гості береза, а на пам'ять про липу візьміть собі кілька опалих листочків.
А ось і береза. Подивіться, як вона рада, що ви до неї прийшли, як хитає вона своїми гілками, наче з вами вітається. Встаньте навколо дерева, поторкайте його руками, понюхайте.
-Чим береза схожа з липою? А чим відрізняється?
-А як ви здогадалися, що липа і береза - дерева, а не чагарники?
Керівник гуртків. Послухайте вірш про березу.
На берізці осінь ночувала —
Притомилась, мабуть, у путі.
А на ранок їй подарувала
В коси стрічки ніжні, золоті.
А як сонце із туману встало,
Викупалось в ранішній росі,
То струнку берізку не впізнало,
Що стояла в золотій красі.
-Діти, а що за зелені «сережки» бувають на березі? (Якщо діти вагаються з відповіддю - допомогти їм).
Керівник гуртків. Скажіть, а де зараз більше жовтих листочків на дереві?
-- Чому?
Керівник гуртків. Візьміть опалі листочки в руки. Розгляньте їх, погладьте, порівняйте з листям липи, чим вони відрізняються, а чим схожі?
Чуєте, як дерева шелестять гілками, настрій у них тепер радісний, бо ви прийшли до них в гості.
-А як ви думаєте, цікаво було деревам?
Керівник гуртків. Я зараз зачарую вас, і ви станете деревами.
Підніміть свої руки-гілки і пошелестіть листочками. Розставте ноги поширше і уявіть, що це ваші корені, відчуваєте, як вони міцно тримають вас на землі? Які чудові дерева виросли у нас! Але пора знову перетворюватися в людей і повертатися в клас.
|