21 .01.2019 в ЦЕНТУМ відбувся семінар на тему "Універсальний дизайн в освіті" , який провела керівник гуртків Тузенко Н.В.
Основна мета цього проекту – це ознайомлення з сучасними засобами реалізації безбар`єрного середовища для осіб з особливими потребами, принципами універсального дизайну, розумного пристосування та станом побудови безбар`єрного середовища в Європі та Україні, а також сприяння створенню суспільства рівних прав і рівних можливостей.
Універсальний дизайн у сфері освіти:
- Формує філософію освіти, навчального процесу, середовища, яка враховує потреби всіх користувачів.
- Визнає право кожної людини на освіту без будь – яких розмежувань.
- Змінює навчальний процес і середовище, а не учня.
- Підтримує міждисциплінарний підхід за участі широкого кола фахівців.
- Підтримує гнучкість програм, різні навчальні методики та проведення відповідного оцінювання, зважаючи на різноманіття потреб учнів та підготовки їх до опанування матеріалу.
- Процес, який підтримує всіх учнів, які навчаються у загальноосвітньому навчальному закладі.
Універсальний дизайн оснований на наступних принципах:
- Рівність та доступність використання
Архітектурно доступне та безпечне шкільне середовище; навчальні матеріали підготовлені таким чином, що можуть бути використані учнями з різними функціональними порушеннями;
- Гнучкість використання
Шкільний навчальний процес відповідає широкому спектру індивідуальних можливостей учнів; забезпечує гнучку методику навчання, викладання та представлення матеріалу; доступні та гнучкі навчальні плани та програми.
- Просте та зручне використання
Навчальні матеріали прості та чіткі у використанні незалежно від навичок та досвіду учнів;
- Сприйняття інформації, незважаючи на сенсорні можливості користувачів
Використання кольору, світла, звуків, текстури; легкий доступ до ІКТ.
- Припустимість помилок
Учні повинні мати вдосталь часу, щоб надати відповідь на питання; використання навчального програмного забезпечення, яке має вказівки/застереження, коли учень робить неправильний вибір.
- Низький рівень фізичних зусиль
Двері, які легко відкривати учням з різними функціональними порушеннями і тд.
- Наявність необхідного розміру і простору
Доступні навчальні місця для учнів, у тому числі з прилеглим простором для асистентів; меблі, фурнітура та обладнання, що підтримують широкий спектр навчальних методик; можливість регулювання середовища (наприклад, освітлення) для різноманітних потреб учнів.
Запровадження універсального дизайну в сфері освіти є актуальним у зв'язку з наступними нормативно – правовими документами:
- Постанова КМУ від 29.07.2009 р. № 784 «Про затвердження плану заходів щодо створення безперешкодного життєвого середовища для осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення на 2009–2015 роки «Безбар'єрна Україна».
- Лист МОН від 13.08.2014 р. № 1/9-414 «Про забезпечення безперешкодного доступу до навчальних закладів»
- Наказ МОН від 30 січня 2015 року № 67 «Про затвердження Порядку державної атестації дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних навчальних закладів»
- План роботи Полтавського обласного комітету забезпечення доступності інвалідів та інших маломобільних груп населення до об’єктів соціальної та інженерно-транспортної інфраструктур на 2015 – 2020 роки
|